Ajankohtaista

Mistä maksat buukissa?

Siinä kysymys, joka askarruttaa sinuakin.
Mitä minun kannattaa maksaa buukista? Mistä minä maksan? Miksi maksan 150 euroa? Miksi en maksa vain 50 euroa?

Hyvä tapa on ottaa selvää, miten toimittaja ohjaa sitä, että buukit ovat sovitunlaisia, mikä ohjaa tekemään buukkeja. Onko se kpl ja hinta? Miten laatu on otettu huomioon buukeissa ja hinnoittelussa? Kannattaa kysyä laatukriteerejä, mitä buukkaustoimisto käyttää (kun laatukriteerit on sidottu laskutukseen, silloin on turvallista ostaa).

  1. Laatukriteeri:
    Perusasia on, että tapaaminen on sovittu aikaan ja paikkaan täsmällisesti ja se on vahvistettu kalenterikutsulla. Tämä on tärkeää, koska näin tapaaminen on nimenomaan sovittu eikä jätetty alustavaksi (joka tarkoittaa että ei ole sovittu).
  2. Laatukriteeri:
    Tapaaminen on sovittu oikeaan kohderyhmään. Palveluntarjoajan pitää kyetä tarjoamaan kohderyhmä, kokoluokka, tuloksentekokyky, alueellinen rajaus, päättäjätieto, henkilömäärä. Tämä on elinehto sille, että projekti onnistuu.
  3. Laatukriteeri:
    Tapaaminen sovitaan oikean päättävän henkilön kanssa. (jos henkilö ei ole oikea, palveluntuottajan kuuluu korvata tapaaminen uudella veloituksetta sinulle).
  4. Laatukriteeri:
    Sovittujen reunaehtojen mukainen tapaaminen. Sovitaan siis yhdessä raamit mitä pitää käydä läpi, jotta tapaamisen voi tehdä. Näin varmistetaan tapaamisen laatu ja annetaan aito mahdollisuus diilille (jos näin ei ole, niin palveluntuottajan tulee korvata tapaaminen uudella veloituksetta).
  5. Tapaaminen toteutuu
    Jos tapaaminen ei toteudu, se korvataan uudella, veloituksettomalla tapaamisella.

Näillä pääsee jo pitkälle. Buukin hinta on näillä kriteereilla 100-200 euroa, riippuu kohderyhmästä ja asiakkaan brändistä. 150 euron hinnalla voi odottaa jo laatua. 50 euroa taas on hinta, jolla et sitä voi odottaa tai et sitä ainakaan saa. Kannattaa olla kiinnostunut myös niistä työkaluista, joita buukkausyhteistyökumppanisi käyttää ja pystyy todentamaan sinulle, että laatukriteerit täyttyvät.

Laatukriteerit ovat hioutuneet 700 päämiehen ja 28 vuoden aikana. On monta b-to-b yritystä, jotka eivät saa buukkausta toimimaan yksinkertaisesti siksi, että he ovat valmiit maksamaan 50 euroa buukilta. Kilpailija maksaa oikean hinnan ja buukkausyhteistyö toimii ja on monivuotinen.
Kumman sinä valitset?

Lue lisää

Buukkaus, tehdäänkö itse vai ulkoistetaanko?

Monella myyntijohtajalla on tilanne, että tarvitaan uusia asiakkuuksia ja kuitenkin omia buukkareita ei ole järkevää pitää monestakin syystä.

Tässä muutamia kysymyksiä, joita on hyvä käydä läpi jos mietitään oman buukkarin palkkaamista:

  • mistä löydät hyvän buukkarin
  • jos löydät hyvän, miten saat pidettyä
  • onko buukkarin johtaminen samanlaista, kuin oman asiantuntijaorganisaatiosi johtaminen… ei ole todellakaan
  • voidaanko nostaa kiinteitä kuluja, halutaanko nostaa buukkareilla kiinteitä kuluja 
  • halutaanko investoida buukkaus toimialalle, ohjelmat, kohderyhmä työkalut ym. 
  • onko valmiuksia kouluttaa ja valmentaa buukkaustiimiä

Kun teit näitä kysymyksiä itsellesi ja sait vastaukset, jotka johtavat siihen, että harkitset kumppanuutta laadukkaaseen buukkausyritykseen niin entä sitten?

Onko väliä onko buukkausyritys erikoistunut buukkaukseen?
Onko tärkeää, millainen profiili buukkaajalla on, tausta, koulutus, työkokemus, elämänkokemus.
Haluatko yhden miehen buukkausyrityksen, onko se riittävä, pystyykö täyttämään volyymin, vai pitääkö olla isompi buukkausyritys, jolla on enemmän soittajia, erilaisia taustoja, ehkä hiottu prosessit.

Kannattaa kysyä buukkausyrityksen laskutusperusteet, mistä maksat sitä saat. Jos maksat soittamisesta kohderyhmään saat soittoja, haluatko soittoja ja liidejä vai haluatko konkreettisia tapaamisia kohderyhmääsi, oikealle päättäjälle, joka on kiinnostunut sinun palveluistasi.. iso ero, eikö?

Millaiset ovat buukkausyrityksen sisäiset laatukriteerit, jotka ohjaavat buukkausta ja onko laatukriteerit sidottu tapaamisten laskutukseen. Miten varmistetaan, millaisia työkaluja yrityksellä on siihen, että tapaamiset ovat laadukkaita? Onko heillä kykyä parantaa toimintaansa buukkauspilotin aikana, jotta se johtaa asiakkuuteen ja tilanteeseen, jossa kumpikin osapuoli aidosti pärjää?

Maksanko buukauksesta 50 euroa vai 200 euroa? Voisiko halvin olla kuitenkin paras minulle? Mistä hinta tulee?
Kuinka paljon investoin myyntitiimin palkkoihin, kuluihin, autoihin, koulutukseen, valmentamisen johtamiseen, minkälaista tuottoa haluan omalta myyntitiimiltäni ja auttaako buukkausyritys tähän tuottotavoitteeseen pääsemisessä? 

Voisiko kuitenkin olla, että halvin ei olekaan halvin kuitenkaan..

Tärkeitä asioita ovat myös palkkausmalli, kuka korvaa peruuntuneet tapaamiset ja missäkin tilanteessa? Milloin vastuu on tilaajalla ja milloin buukkaus yrityksellä? 

Miten voi yksinkertaisessa asiassa olla näin paljon muuttujia ja enemmänkin…

Tutustu kampanjatarjouksiimme uusille asiakkaillemme: 
50 tapaamista à 150 euroa + 10 kaupanpäälle veloituksetta.
Tilaa heti!

Lue lisää

Buukkauksen ulkoistaminen: Mikä menee yleensä vikaan

Buukkauksen ulkoistaminen yhteistyökumppanille on jännittävä asia, joka kohtaa vastarintaa omassa organisaatioissa monestakin eri syystä. 

”Miten ne voi osata meidän toimialan erityispiirteitä”, ”eivät varmasti onnistu”, ”laatu on varmasti kuraa”, ”rahan haaskausta ja kallista”.
Tälläisiä pelkoja esiintyy yleisesti.
Miten vältät sudenkuopat? Miten yhteistyö onnistuu tai epäonnistuu, on monen asian summa.

  1. Johdon pitää olla sitoutunut asiaan. (Tähän auttaa, että on laskenut kustannukset, jotka syntyvät, kun omat ammattilaiset tekevät tai yrittävät tehdä omat uusasiakasbuukkaukset (katso otsakkeen alta laskelma, mitä buukkaus maksaa)
  2. Tapaamisen aika ja paikka on sovittu epätäsmällisesti, alustavasti ja lopullista vahvistusta odottaen (katso lisää kohdasta laatukriteerit)
  3. Kohderyhmä on väärä tai puutteellinen (kaikki palvelun tuottajat eivät tarjoa kohdennettuja asiakaslistoja). Tällöin tapaaminen on väärän toimialan yrityksessä tai liian pienessä yrityksessä ja tapaaminen ei johda mihinkään. Asiakastieto tarjoaa hyvät ajan mukaiset kohderyhmäpalvelut.
  4. Tapaaminen tehdään väärälle henkilölle. Ei olla sovittu tarkasti kenelle sovitaan tapaamiset. Tämä johtuu monesti kokemattomuudesta ja innostuksesta, ja silloin palvelun tuottajalla on velvollisuus ohjata oikeaan suuntaan.
  5. Reunaehdot ovat liian väljät tapaamisen sopimiselle tai niitä ei ole ollenkaan. Pitää käydä läpi ehdot siitä, milloin voidaan sopia tapaaminen ja milloin sitä ei kannata sopia koska ei ole mahdollisuutta tehdä kauppaa. 

Tässä muutamia asioita, jotka kannattaa katsoa kuntoon kun valitsee yhteistyökumppania. Muista, että halvin eurosumma ei ole paras vaihtoehto. Kumppanuus pitää olla molemmille puolille kannattavaa toimintaa. On väliä, kuka soittaa sinun asiakastapaamisesi sinun nimissä. Mikä profiili, mikä tausta, mikä kokemus ja ikärakenne. Kannattaa suosia kokeneita toimialaosaajia, joilla on elämänkokemusta ja taustaa, johon tukeutua sekä kokemusta työelämästä ja toimialalta.

Tutustu kampanjatarjouksiimme uusille asiakkaillemme: 
50 tapaamista à 150 euroa + 10 kaupanpäälle veloituksetta.
Tilaa heti!

Lue lisää

Mitä buukkaus maksaa?

Oletko koskaan ajatellut tai laskenut mitä maksaa, kun sinun huippuammattilainen alkaa tekemään kylmäsoittoja. Myyjät eivät monesti ole kovin motivoituinen siihen ja on myös näin että se voi olla jopa tekemätön paikka. On eri asia kun saat suosituksen tai markkinointi tuottaa sinulle kuuman liidin ne on hyvä hoitaa firman sisällä itse.

Vastaaminen outoihin numeroihin on muuttunut ja muuttuu koko ajan.
Ei vastata jos ei tiedetä tai tunneta soittajaa. Ei ole helppoa hommaa.

Asiantuntija ei kerkeä soittamaan riittävää määrää puheluja siihen, että saisi uusasiakastapaamisen
(esim. 20 soittoa 5 keskustelua, ehkä tapaaminen tai ehkä ei.)

Alla laskelma, jolla saa tuntumaa kuinka iso investointi se on kun säästetään ja tehdään buukit itse.

Yritysmyynti
Myyjän vuosipalkka80000
Myyjän odotettu tuottokerroin  (x* palkka)6
Myyjän tuotto-odotus / h250
K-A työtunnit / tapaaminen4
Tapaamisen palkkakustannus167
Tapaamisen työnantajakustannukset50
Tapaamisen kustannus negatiivisena tuottona1000
Tapaamisen laskennallinen kustannus yritykselle1217

Kallista on se, kun menetetään tuotot, ei käydä asiakkaissa ollenkaan, omat ammattilaiset tekee vääriä hommia. Ei kuulosta järkevältä. Eihän?

Voisiko tämän tehdä järkevämmin? 
Voisi. Ota yhteyttä heti niin kerromme miten.

esa.kortetjarvi@laatutapaamiset.fi
puhelin: 040 – 733 6449

Lue lisää

Vältä elokuun myynnillinen konkurssi


Vältä elokuun myynnillinen konkurssi. Monesti elokuun myynnilliset aktiviteetit ovat luokattoman alhaisia. Sen ei tarvitse muistuttaa konkurssia. Voit kääntää sen mahdollisuudeksi. 

Miten varmistat myynnin välittömän käynnistymisen elokuussa? 
Haluatko keskittyä rauhassa lomailuun tietäen, että elokuussa on jo sovittuja asiakastapaamisia parhaaseen kohderyhmääsi?

Lomakausi alkaa pääosin jo juhannuksena ja jatkuu aina elokuun puoliväliin asti. Useampi elo- ja syyskuu ovat myynnin hitaan käynnistyksen aikaa. Myyjät ovat lomatunnelmissa ja startti venyy. Kuulostaako tutulta? Meillä on ratkaisu tähän.
Vielä kerkeää.

Varaamme teille elokuun asiakastapaamiset jo kesäkuussa.
Työskentelemme myös heinäkuussa ja varmistamme tapaamiset elo- ja syyskuulle.

Tutustu kampanjatarjouksiimme uusille asiakkaillemme täältä ja käännä elokuun myynnillinen konkurssi mahdollisuudeksi nyt heti. 

——————————————————————- 
50 tapaamista a 150 euroa +   10 kaupanpäälle veloituksetta. Tilaa heti!

Lue lisää