Ajankohtaista

Tapaamisten merkitys korostuu

Nyt kun valtiovalta on vihdoin avaamassa yhteiskuntaa ja rajoitukset ovat väistymässä, niin uusien asiakkaiden tapaaminen korostuu. Miten sitten pitäisi kohdata asiakas. Face to Face vai Teams -palaveri?

Kumpikin käy. Olisiko hyvä neuvo, että antaa asiakkaan päättää.

Se on aina hyvä malli.

Jos olet sitä mieltä, että haluat tavata asiakkaan joko siksi, että yksinkertaisesti vain haluat tai siksi, että saat omasta mielestäsi enemmän kauppaa tai siksi, että palvelusi tai tuotteesi on yksinkertaisesti vain helpompi esitellä, kun olet paikan päällä.

Siihen on yksinkertainen tekniikka.

Ohjeista buukkaus yhteistyökumppaniasi, että tavataan, ei puhuta teams palaverista mitään. Todella yksinkertaista.

Käydään tarvittavat laatukriteerit läpi, eli että tapaaminen on relevantti.

Kun tapaamisesta on yhteinen tahtotila mahdollisen asiakkaan kanssa kumpikin haluaa tavata. Silloin tarkistetaan vain käyntiosoite mihin tullaan ja kuinka paljon aikaa varataan tapaamiselle. Se on siinä.

Siihen laadukas, personoitu sinun näköisesi kalenteri vahvistus. Mikä avaa tapaamista hiukan niin se takaa myös, että tapaaminen toteutuu ja asiakas odottaa jännittyneenä tapaamista.

Älä pistä vakio Google -pohjaista vahvistusta. (Varsinkin jos olet luova mainostoimisto…). Hyvätkin palaverit peruuntuu tönkköön vahvistusviestiin.

Jos asiakkaalla on vielä ehdoton kielto niin ei se mitään, tavataan teams tapaamisella.

Näin kuitenkin saadaan valtaosa tapaamisista face to face.

Tässä on huomattava ero siihen, että jos tarjotaan sekä että vaihtoehtoa. (Teams palaveri vai face to face palaveri)

Perustan tämän väitteen dataan, joka on tullut viimeisen kahden kuukauden aikana kymmeniltä asiakkailta ja melkein 2000 asiakaspalaverista. Sillä viimeinen kuukausi on ollut jo live tapaamis painotteinen yhä enemmän ja enemmän.

Kumpikin on hyvä, mutta on se vaan kiva päästä taas asiakkaita morjestamaan oikein paikan päälle.

Mukavia asiakastapaamisia kaikille. Sieltä ne uudet asiakkaat tulee.

Lue lisää

Tuleeko lama vai taantuma?

Siihen emme voi kovin paljoa vaikuttaa, mitä Suomen taloudessa tapahtuu.

MUTTA voit vaikuttaa itse omaan kassavirtaasi helposti ja mitattavasti, ilman aloituskustannuksia, JOS tarvitset uusia asiakastapaamisia. Haluatko varmistaa, että saat asiantuntija/myyntiorganisaatiostasi riittävästi tehoja ulos?
Potentiaaliset asiakkaasi eli pk-yritykset haluavat tehdä parempia sopimuksia, ovat kiinnostuneita omien prosessien kehittämisestä tai haluavat säästää kustannuksissa. Mikäli pystyt operoimaan näissä asioissa niin

NYT kannattaa painaa kaasua.

Me autamme.
Meidän 25 ammattilaista täyttävät kalenterisi semmoisiksi, kuin itse haluat, etätapaamiset ovat nyt arkipäivää ja se tarkoittaa, että voit tehdä kaksinkertaisen määrän tapaamisia päivässä.

Jos ennen ehdit tehdä kolme, nyt voit tehdä kuusi tapaamista päivässä/viikossa. Ei matkakustannuksia, ei ylimääräistä aikaa siirtymiseen ja takaisin. Kustannuksissa isoja säästöjä.
Toki face-to-face-tapaamiset ovat myös arvossaan ja niitä teemme mielellämme.

TARJOUS uusille asiakkaille:
– Ei aloituskustannuksia, arvo 790 – 1290€
– 50 tapaamista: saat 7 veloituksetta, arvo 400 – 1000€
– 20 tapaamista: 2 tapaamista kylkeen veloituksetta

Nopea aloitus yli 600 asiakkuuden kokemuksella 10 vuoden aikana.

Mottomme on, että uskomme keskustelevaan tapaamiseen, jonka ovat tehneet kokeneet toimija-alan asiantuntijat ja joilla on itselläänkin kokemusta liike-elämästä. Se tuottaa päämiehelle hyviä tapaamisia.

Soita tai laita mailia:
040-733 6449
esa.kortetjarvi@laatutapaamiset.fi

Lue lisää

Asiakastapaamisen buukkaaminen, paha satu

Meidän myyjät buukkaavat omat tapaamisensa. Heille maksetaan että tekevät kauppaa… ja paljon maksetaankin!

Näinhän se menee satumaailmassa. Vai meneekö? Miksi satumaailmassa?

Avainasiakaspäällikkö (myyjä), oman alansa huippuosaaja, joka tekee kauppaa, hoitaa asiakkuuksia, johtaa tiimiänsä ja soittaa uusasiakastapaamiset. 
Ei muuten välttämättä soita, vaikka osaisi, niin ei ”kehtaa” ja vaikka kehtaisi, niin ei kerkeä ja vaikka kerkeäisi, niin on liian kallis kaveri siihen työhön (katso artikkeli Buukkauksen hinta). 

Alla asiakastapaamisen buukkaamisesta statistiikkaa (oikea esimerkki pidemmällä otannalla)

Kohderyhmä: Pks yli 1 miljoonan liikevaihto
Päättäjä: Tietohallinto/TJ/yrittäjä
Oma brändi: Tunnettu
Referenssit: Hyvät, toiminut jo pitkään markkinoilla
Soittomäärä: 100
Tapaamisia: 1,2 tapaamista
1000 soittoa: 12 tapaamista 

Kun myyjä soittaa 100 soittoa (kylmää soittoa), kuinka kauan aikaa hänellä menee tapaamisten sopimiseen – 1pv, 2 pv vai 3 pv tai enemmän?
Kuinka motivoitunut myyjä on?
Pääseekö myyjä käyttämään parhaita ominaisuuksiaan?
Tunteeko myyjä työniloa ja onnistumista?
Ansaitseeko myyjä rahaa työnantajalle? 

Aikaa kuluu paljon. Tulee turhautumista, onko tässä mitään järkeä -kuvio. Ei pääse käyttämään niitä ominaisuuksia miksi hänet on palkattu. Miksi hän saa sitä palkkaa mitä saa? Ajatukset ovat synkkiä ja usko omaan yritykseen voi olla koetuksella.
Pahimmassa tapauksessa myyjä vaihtaa työnantajaa ja vie asiakkaita mukanaan puhumattakaan arvokkaasta tietotaidosta. Työnantaja ei hyödy mitään, ainostaan menettää ja menettää paljon. 

Tässä on vastaus siihen, että väite olisi satumaailmasta – ei todellisuudesta. Pelottava ja kallis satu….

Lue lisää

Mistä maksat buukissa?

Siinä kysymys, joka askarruttaa sinuakin.
Mitä minun kannattaa maksaa buukista? Mistä minä maksan? Miksi maksan 150 euroa? Miksi en maksa vain 50 euroa?

Hyvä tapa on ottaa selvää, miten toimittaja ohjaa sitä, että buukit ovat sovitunlaisia, mikä ohjaa tekemään buukkeja. Onko se kpl ja hinta? Miten laatu on otettu huomioon buukeissa ja hinnoittelussa? Kannattaa kysyä laatukriteerejä, mitä buukkaustoimisto käyttää (kun laatukriteerit on sidottu laskutukseen, silloin on turvallista ostaa).

  1. Laatukriteeri:
    Perusasia on, että tapaaminen on sovittu aikaan ja paikkaan täsmällisesti ja se on vahvistettu kalenterikutsulla. Tämä on tärkeää, koska näin tapaaminen on nimenomaan sovittu eikä jätetty alustavaksi (joka tarkoittaa että ei ole sovittu).
  2. Laatukriteeri:
    Tapaaminen on sovittu oikeaan kohderyhmään. Palveluntarjoajan pitää kyetä tarjoamaan kohderyhmä, kokoluokka, tuloksentekokyky, alueellinen rajaus, päättäjätieto, henkilömäärä. Tämä on elinehto sille, että projekti onnistuu.
  3. Laatukriteeri:
    Tapaaminen sovitaan oikean päättävän henkilön kanssa. (jos henkilö ei ole oikea, palveluntuottajan kuuluu korvata tapaaminen uudella veloituksetta sinulle).
  4. Laatukriteeri:
    Sovittujen reunaehtojen mukainen tapaaminen. Sovitaan siis yhdessä raamit mitä pitää käydä läpi, jotta tapaamisen voi tehdä. Näin varmistetaan tapaamisen laatu ja annetaan aito mahdollisuus diilille (jos näin ei ole, niin palveluntuottajan tulee korvata tapaaminen uudella veloituksetta).
  5. Tapaaminen toteutuu
    Jos tapaaminen ei toteudu, se korvataan uudella, veloituksettomalla tapaamisella.

Näillä pääsee jo pitkälle. Buukin hinta on näillä kriteereilla 100-200 euroa, riippuu kohderyhmästä ja asiakkaan brändistä. 150 euron hinnalla voi odottaa jo laatua. 50 euroa taas on hinta, jolla et sitä voi odottaa tai et sitä ainakaan saa. Kannattaa olla kiinnostunut myös niistä työkaluista, joita buukkausyhteistyökumppanisi käyttää ja pystyy todentamaan sinulle, että laatukriteerit täyttyvät.

Laatukriteerit ovat hioutuneet 600 päämiehen ja 20 vuoden aikana. On monta b-to-b yritystä, jotka eivät saa buukkausta toimimaan yksinkertaisesti siksi, että he ovat valmiit maksamaan 50 euroa buukilta. Kilpailija maksaa oikean hinnan ja buukkausyhteistyö toimii ja on monivuotinen.
Kumman sinä valitset?

Lue lisää

Buukkaus, tehdäänkö itse vai ulkoistetaanko?

Monella myyntijohtajalla on tilanne, että tarvitaan uusia asiakkuuksia ja kuitenkin omia buukkareita ei ole järkevää pitää monestakin syystä.

Tässä muutamia kysymyksiä, joita on hyvä käydä läpi jos mietitään oman buukkarin palkkaamista:

  • mistä löydät hyvän buukkarin
  • jos löydät hyvän, miten saat pidettyä
  • onko buukkarin johtaminen samanlaista, kuin oman asiantuntijaorganisaatiosi johtaminen… ei ole todellakaan
  • voidaanko nostaa kiinteitä kuluja, halutaanko nostaa buukkareilla kiinteitä kuluja 
  • halutaanko investoida buukkaus toimialalle, ohjelmat, kohderyhmä työkalut ym. 
  • onko valmiuksia kouluttaa ja valmentaa buukkaustiimiä

Kun teit näitä kysymyksiä itsellesi ja sait vastaukset, jotka johtavat siihen, että harkitset kumppanuutta laadukkaaseen buukkausyritykseen niin entä sitten?

Onko väliä onko buukkausyritys erikoistunut buukkaukseen?
Onko tärkeää, millainen profiili buukkaajalla on, tausta, koulutus, työkokemus, elämänkokemus.
Haluatko yhden miehen buukkausyrityksen, onko se riittävä, pystyykö täyttämään volyymin, vai pitääkö olla isompi buukkausyritys, jolla on enemmän soittajia, erilaisia taustoja, ehkä hiottu prosessit.

Kannattaa kysyä buukkausyrityksen laskutusperusteet, mistä maksat sitä saat. Jos maksat soittamisesta kohderyhmään saat soittoja, haluatko soittoja ja liidejä vai haluatko konkreettisia tapaamisia kohderyhmääsi, oikealle päättäjälle, joka on kiinnostunut sinun palveluistasi.. iso ero, eikö?

Millaiset ovat buukkausyrityksen sisäiset laatukriteerit, jotka ohjaavat buukkausta ja onko laatukriteerit sidottu tapaamisten laskutukseen. Miten varmistetaan, millaisia työkaluja yrityksellä on siihen, että tapaamiset ovat laadukkaita? Onko heillä kykyä parantaa toimintaansa buukkauspilotin aikana, jotta se johtaa asiakkuuteen ja tilanteeseen, jossa kumpikin osapuoli aidosti pärjää?

Maksanko buukauksesta 50 euroa vai 200 euroa? Voisiko halvin olla kuitenkin paras minulle? Mistä hinta tulee?
Kuinka paljon investoin myyntitiimin palkkoihin, kuluihin, autoihin, koulutukseen, valmentamisen johtamiseen, minkälaista tuottoa haluan omalta myyntitiimiltäni ja auttaako buukkausyritys tähän tuottotavoitteeseen pääsemisessä? 

Voisiko kuitenkin olla, että halvin ei olekaan halvin kuitenkaan..

Tärkeitä asioita ovat myös palkkausmalli, kuka korvaa peruuntuneet tapaamiset ja missäkin tilanteessa? Milloin vastuu on tilaajalla ja milloin buukkaus yrityksellä? 

Miten voi yksinkertaisessa asiassa olla näin paljon muuttujia ja enemmänkin…

Tutustu kampanjatarjouksiimme uusille asiakkaillemme: 
50 tapaamista à 150 euroa + 10 kaupanpäälle veloituksetta.
Tilaa heti!

Lue lisää

Buukkauksen ulkoistaminen: Mikä menee yleensä vikaan

Buukkauksen ulkoistaminen yhteistyökumppanille on jännittävä asia, joka kohtaa vastarintaa omassa organisaatioissa monestakin eri syystä. 

”Miten ne voi osata meidän toimialan erityispiirteitä”, ”eivät varmasti onnistu”, ”laatu on varmasti kuraa”, ”rahan haaskausta ja kallista”.
Tälläisiä pelkoja esiintyy yleisesti.
Miten vältät sudenkuopat? Miten yhteistyö onnistuu tai epäonnistuu, on monen asian summa.

  1. Johdon pitää olla sitoutunut asiaan. (Tähän auttaa, että on laskenut kustannukset, jotka syntyvät, kun omat ammattilaiset tekevät tai yrittävät tehdä omat uusasiakasbuukkaukset (katso otsakkeen alta laskelma, mitä buukkaus maksaa)
  2. Tapaamisen aika ja paikka on sovittu epätäsmällisesti, alustavasti ja lopullista vahvistusta odottaen (katso lisää kohdasta laatukriteerit)
  3. Kohderyhmä on väärä tai puutteellinen (kaikki palvelun tuottajat eivät tarjoa kohdennettuja asiakaslistoja). Tällöin tapaaminen on väärän toimialan yrityksessä tai liian pienessä yrityksessä ja tapaaminen ei johda mihinkään. Asiakastieto tarjoaa hyvät ajan mukaiset kohderyhmäpalvelut.
  4. Tapaaminen tehdään väärälle henkilölle. Ei olla sovittu tarkasti kenelle sovitaan tapaamiset. Tämä johtuu monesti kokemattomuudesta ja innostuksesta, ja silloin palvelun tuottajalla on velvollisuus ohjata oikeaan suuntaan.
  5. Reunaehdot ovat liian väljät tapaamisen sopimiselle tai niitä ei ole ollenkaan. Pitää käydä läpi ehdot siitä, milloin voidaan sopia tapaaminen ja milloin sitä ei kannata sopia koska ei ole mahdollisuutta tehdä kauppaa. 

Tässä muutamia asioita, jotka kannattaa katsoa kuntoon kun valitsee yhteistyökumppania. Muista, että halvin eurosumma ei ole paras vaihtoehto. Kumppanuus pitää olla molemmille puolille kannattavaa toimintaa. On väliä, kuka soittaa sinun asiakastapaamisesi sinun nimissä. Mikä profiili, mikä tausta, mikä kokemus ja ikärakenne. Kannattaa suosia kokeneita toimialaosaajia, joilla on elämänkokemusta ja taustaa, johon tukeutua sekä kokemusta työelämästä ja toimialalta.

Tutustu kampanjatarjouksiimme uusille asiakkaillemme: 
50 tapaamista à 150 euroa + 10 kaupanpäälle veloituksetta.
Tilaa heti!

Lue lisää

Mitä buukkaus maksaa?

Oletko koskaan ajatellut tai laskenut mitä maksaa, kun sinun huippuammattilainen alkaa tekemään kylmäsoittoja. Myyjät eivät monesti ole kovin motivoituinen siihen ja on myös näin että se voi olla jopa tekemätön paikka. On eri asia kun saat suosituksen tai markkinointi tuottaa sinulle kuuman liidin ne on hyvä hoitaa firman sisällä itse.

Vastaaminen outoihin numeroihin on muuttunut ja muuttuu koko ajan.
Ei vastata jos ei tiedetä tai tunneta soittajaa. Ei ole helppoa hommaa.

Asiantuntija ei kerkeä soittamaan riittävää määrää puheluja siihen, että saisi uusasiakastapaamisen
(esim. 20 soittoa 5 keskustelua, ehkä tapaaminen tai ehkä ei.)

Alla laskelma, jolla saa tuntumaa kuinka iso investointi se on kun säästetään ja tehdään buukit itse.

Yritysmyynti
Myyjän vuosipalkka80000
Myyjän odotettu tuottokerroin  (x* palkka)6
Myyjän tuotto-odotus / h250
K-A työtunnit / tapaaminen4
Tapaamisen palkkakustannus167
Tapaamisen työnantajakustannukset50
Tapaamisen kustannus negatiivisena tuottona1000
Tapaamisen laskennallinen kustannus yritykselle1217

Kallista on se, kun menetetään tuotot, ei käydä asiakkaissa ollenkaan, omat ammattilaiset tekee vääriä hommia. Ei kuulosta järkevältä. Eihän?

Voisiko tämän tehdä järkevämmin? 
Voisi. Ota yhteyttä heti niin kerromme miten.

esa.kortetjarvi@laatutapaamiset.fi
puhelin: 040 – 733 6449

Lue lisää

Vältä elokuun myynnillinen konkurssi


Vältä elokuun myynnillinen konkurssi. Monesti elokuun myynnilliset aktiviteetit ovat luokattoman alhaisia. Sen ei tarvitse muistuttaa konkurssia. Voit kääntää sen mahdollisuudeksi. 

Miten varmistat myynnin välittömän käynnistymisen elokuussa? 
Haluatko keskittyä rauhassa lomailuun tietäen, että elokuussa on jo sovittuja asiakastapaamisia parhaaseen kohderyhmääsi?

Lomakausi alkaa pääosin jo juhannuksena ja jatkuu aina elokuun puoliväliin asti. Useampi elo- ja syyskuu ovat myynnin hitaan käynnistyksen aikaa. Myyjät ovat lomatunnelmissa ja startti venyy. Kuulostaako tutulta? Meillä on ratkaisu tähän.
Vielä kerkeää.

Varaamme teille elokuun asiakastapaamiset jo kesäkuussa.
Työskentelemme myös heinäkuussa ja varmistamme tapaamiset elo- ja syyskuulle.

Tutustu kampanjatarjouksiimme uusille asiakkaillemme täältä ja käännä elokuun myynnillinen konkurssi mahdollisuudeksi nyt heti. 

——————————————————————- 
50 tapaamista a 150 euroa +   10 kaupanpäälle veloituksetta. Tilaa heti!

Lue lisää